سنگ مثانه چگونه تشکیل میشود ؟

اوره یکی از مواد زائدی هست که از خون دفع میشود. اوره هنگامی که مدت زیاد در مثانه بماند شروع به بهم پیوستن میکنند و تشکیل کریستال میدهد که با گذشت زمان این گریستال ها تبدیل به سنگ مثانه میشود.

علت بوجود آمدن سنگ مثانه

بیشترین علت بوجود آمدن سنگ مثانه مربوط به عدم تخلیه کامل ادرار میباشد.

علائم داشتن سنگ مثانه چیست ؟

اگر سنگ مثانه خیلی کوچک باشد همراه با ادرار خارج می شود و متوجه آن نمی شوید اما اگر سنگ بزرگ باشد ممکن است دیواره مثانه آسیب ببینید و ایجاد درد نماید در این صورت علائم زیر بوجود می آید:

• درد هنگام ادرار
  • خون در ادرار
  • درد در بیضه (مردان)
  • قطع و وصل جریان ادرار هنگام دفع
  • درد در باسن
  • درد در نشیمنگاه
  • ادرار سیاه و یا غیرشفاف

*اگر علائم فوق را دارید به پزشک متخصص مجاری ادراری مراجعه کنید*

روش تشخیص سنگ مثانه چیست ؟

پزشک از طریق روش های زیر اقدام به تشخیص سنگ مثانه میکند :

• اولتراسوند : فرستادن امواج فراصوت به داخل اعضای بدن و اندام ها جهت تشخیص سنگ مثانه را اولتراسوند می گویند.
  • آنالیز ادرار : نمونه ای از ادرار بیمار گرفته می‌شود و با میکروسکوپ میزان خون، باکتری و مواد معدنی کریستالی شده اندازه‌گیری می‌شود.
  • تست فیزیکی : پزشک با لمس پایین شکم بررسی میکند که مثانه شما بزرگ شده است
  • پرتونگاری با کامپیوتر(CT) : در روش CT حتی می‌تواند سنگ‌های کوچک را شناسایی کند این یکی از بهترین روش های تشخصی سنگ مثانه می باشد.
  • اشعه‌ی ایکس: عکسبرداری با اشعه‌ی ایکس از مثانه یکی از روش های تشخیص می باشد البته برخی از انواع سنگ‌ها در اشعه‌ی ایکس‌های مرسوم قابل مشاهده نیستند.

راه های درمان سنگ مثانه چیست ؟

در برخی موارد با نوشیدن 6تا 8 لیوان آب در روی سنگ مثانه دفع می شود اما در صورت دفع نشدن از راه های زیر سنگ مثانه درمان می شود:

• خرد کردن و شکستن سنگ‌ها : این روش سیستو‌لایتو‌‌‌ لاپاکسی‌ نامیده میشود که لوله کوچکی به همراه دوربینی در انتهای آن برای دیدن سنگ، از میان مجرای ادراری وارد مثانه می‌شود، پزشک متخصص سپس از لیزر، اولتراسوند، یا یک وسیله مکانیکی برای خرد کردن سنگ به قطعات کوچکتر استفاده می‌کند و آنها را از مثانه شما شستشو می‌دهد.
  • برداشت سنگ از طریق انجام عمل جراحی : پزشک شکاف و بریدگی در مثانه شما ایجاد می‌کند و سنگ‌ها را مستقیماً خارج می‌نماید.

راه های پیشگیری از ابتلا به سنگ مثانه

نوشیدن مایعات به مقدار زیاد کمک به عدم تشکیل این سنگ های میکند. همچنین اقدام به موقع و مراجعه به پزشک درصورت مشاهده هرگونه علائم غیرطبیعی در دفع ادرار، وجود خون در ادرار و یا تغییر رنگ آن است.