سرطان پروستات چیست ؟

هنگامی که سلول‌های پروستات به‌طور غیرقابل کنترل تکثیر پیدا کنند، سرطان پروستات اتفاق افتاده است. سرطان پروستات در بعضی از مردان بصورت آهسته رشد میکند به طوری که خودش شخص بیمار متوجه آن نمیشود و روی طول عمر فرد هم تاثیری ندارد اما در موارد دیگه به سرعت رشد میکند و احتمال دارد گشترش یابد و به بقیه بدن منتقل شود در این مورد نیاز به درمان سریع می باشد.

علام سرطان پروستات

در مراحل اولیه هیچ نشانه ای در بیمار نشان داده نمی شود. اما در مراحل بعدی نشانه های زیر در بدن پیدا می شود :

• مشاهده خون در ادرار یا منی
  • انزال دردناک
  • سوزش و درد هنگام ادرار
  • تکرر ادرار، مخصوصاً هنگام خواب در شب
  • جریان ضعیف یا قطره قطره ادرار
  • احساس فشار یا درد در مقعد
  • درد یا سفتی در پایین کمر، لگن یا ران

*درصورت داشتن علائم فوق به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

** داشتن علائم ادراری پروستات لزوماً به معنی ابتلا به سرطان پروستات نیست. التهاب پروستات و بزرگی خوش‌خیم پروستات، بیماری‌های بسیار شایعی در مردان هستند که همین علائم را دارند**

روش های درمان سرطان پروستات

• پرتو درمانی : استفاده از پرتو برای کشتن سلول های سرطانی به عنوان اولین درمان یا بعد از عمل سرطان پروستات انجام می شود. این روش درد استخوان ناشی از سرایت سلول های سرطانی را نیز کاهش می دهد.
  • هورمون درمانی: هورمون درمانی ممکن است غده های سرطانی را کوچکتر کرده و جلوی رشد سرطان را بگیرد اما تا زمانی که به تنهایی استفاده می شود نمی تواند سرطان را به کلی حذف کند.
  • عمل جراحی: وقتی سرطان محدود به خود پروستات می شود از عمل جراحی برداشتن پروستات استفاده می شود. روش های جدید از برش های کوچکتر استفاده می کنند تا از آسیب به اعصاب اطراف جلوگیری شود.
  • شیمی درمانی: شیمی درمانی همه سلول های سرطانی در سرتاسر بدن را می کشد و وقتی استفاده می شود که سرطان به بافت های دیگر هم سرایت کرده و سرطان به هورمون درمانی پاسخ نمی دهد.
  • کرایوتراپی: در این روش سلولهای سرطانی بصورت موضعی و با سرمای زیاد نابود می شوند. از کرایوتراپی کمتر در درمان سرطان پروستات استفاده می شود ، چون هنوز کارآمدی اش در طولانی مدت اثبات نشده است.
  • واکسن سرطان پروستات: این واکسن برای درمان و نه پیشگیری از سرطان پروستات طراحی شده است. این واکسن سلول های دستگاه ایمنی بدن را تحریک می کند که به سلول های سرطانی حمله کنند.

روش های تشخیص سرطان پروستات

روش های تشخصیض سرطان پروستات مختلف است که شامل:

• غربالگری DRE وPSA
  • بیوپسی سرطان پروستات
  • عکس برداری از سرطان پروستات

دلایل ابتلا به سرطان پروستات

دلایل ابتلا به این بیماری نا‌شناخته است‌. اما عواملی وجود دارد که خطر ابتلا به این بیماری را بالا می‌برد که عبارتند از:

• سن بالا(اغلب در افراد مسن)
  • اگر پدر یا برادر شما در سنین زیر 60 سال مبتلا به این بیماری شود؛ شانس ابتلا به سرطان پروستات در شما بسیار افزایش می‌یابد.
  • تماس با ماده کادمیوم
  • رژیم غذایی دارای چربی زیاد
  • این بیماری در آفریقایی تبار های بیشتر است.
  • مصرف سیکار
  • وزن بسیار بالا