تشکیل کیست های متعدد در کلیه ها را بیماری کلیه پلی کیستیک می گویند و معمولا دلایل ژنتیکی و ارثی دارد، این بیماری علائمی مانند درد کلیه ها، فشار خون بالا و … را به همراه دارد و نیاز به کنترل توسط متخصص اورولوژی برای درمان و کنترل آن وجود دارد.

علائم و نشانه بیماری کلیه پلی کیستیک

علایم و نشانه های بیماری کلیه پلی کیستیک شامل :

• وجود خون در ادرار
  • سنگ کلیه
  • نارسایی کلیه
  • عفونت کلیه یا ادارای
  • درد پهلو یا کمر
  • احساس درد در شکم به همراه تورم در این ناحیه

انواع کلیه پلی کیستیک

در بیماری کلیه پلی کیستیک اصولا یک یا چند ژن معیوب باعث ایجاد این بیماری می شوند. این بیماری در انواع مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

• وراثت اتوزومال غالب (ADPKD): این دلیل یکی از بیشتر دلایل به وجود آمدن بیماری کلیه پلی کیستیک است که به وراثت مربوط می شود و به صورت ارثی با انتقال یک ژن معیوب از پدر یا مادر ایجاد می شود. در این نوع بیماری معمولا علائم و شروع آن در بزرگسالی نمود پیدا می کند.
  • وراثت اتوزومال مغلوب(ARPKD): این نوع از کلیه پلی کیستیک نیز یک نوع وابسته به وراثت است که نسبت به نوع غالب آن بسیار کمتر مشاهده می شود در این بیماری که از بدو تولد مشاهده می شود دو ژن معیوب از پدر و مادر به فرزند منتقل می شود، در واقع پدر مادری که سالم هستند ولی دارای ژن های معیوبی بوده و آن را به فرزندان خود انتقال می دهند منجر به این بیماری می شوند.
  • کلیه پلی کیستیک بدون وراثت: در این حالت بیماری ارثی نیست و والدین نقشی در ایجاد بیماری ندارند بلکه در خود فرد با ایجاد یک جهش ژنی این مشکل به وجود می آید.

روش تشخیص کلیه پلی کیستیک

از سه طریق میتوان این بیماری را تشخیص داد :

• آزمایش ام آر آی
  • سی تی اسکن
  • سونوگرافی

درمان کلیه پلی کیستیک

جهت جلوگیری از رشد کیست در کلیه درمانی وجود ندارد ولی میتوان عوارض ناشی از آن را کاهش داد از جمله :

• کنترل فشار خون (فشار خون بالا باید کنترل شود)
  • بیماران دارای دیابت باید قند و فشار خود را کنترل کنند
  • میزان کلسترول باید کنترل شود.
  • کاهش وزن بالا و کاهش سایز دور کمر
  • دوری از سیگار و الکل
  • فعالیت منظم و ورزش
  • رژیم غذایی مناسب و سالم